2010. július 13., kedd

M. Fehárvári Judit - A létezés ritmusa

Reigl Judit életmű - kiállítása ma nyílt meg a debreceni Modemben




Soha nem hallottam a nevét. Nem ismertem munkáit sem annak a festőnőnek, akinek képeiért az egész világon rengetegen rajonganak.


37 alkotását jegyzi a párizsi Centre Pompidou, s azután röppent neve a világhír felé, hogy az egyik legjelentősebb
európai modern gyűjtemény, a londoni Tate Modern is megvásárolta egy munkáját.


Ki is Ő? 1923-ban született Kapuvárott. Szőnyi István növendéke volt, majd 1946 és 1948 között Olaszországban a római Magyar Akadémia ösztöndíjas növendéke lett. Ma is nagyon
aktív életet él, s Franciaországban Párizs környékén tevékenykedik.


1950 -ben nyolc sikertelen kísérlet után nyugatra emigrált. Szentgotthárdnál sikerült átlépnie a zöld határt, hogy maga mögött hagyhassa a vasfüggönyt. Ő maga így vall erről:



„Elhagytam egy politikai rendszert, hogy azután egyhez se tartozzak. Sem kivándorló, sem menekült nem vagyok. Útlevél, bevándorlási engedély, minden pénz és személyi
adatok nélkül, valóban szabadon vágtam át a kukoricaföldeken, hogy
megkezdhessem új életemet.”



Gyalogosan indult Párizs felé. Elnézve a művésznő törékeny testét, s látva, ahogyan a kameráknak magyaráz, szinte kivetítem magam elé azt a fiatal nőt, aki úgy dönt, mindegy, éhezik-e,
de Neki azt kell festenie, amit belső tüzének heve diktál. Egyetlen fillért sem
vitt magával, mert még a diktatúra pénze sem kellett neki, hiszen nem akart
megfelelni a zsdanovi elvárásoknak.


Az 1950-es éveket a tudat kalandozásainak nevezi, míg az 1960-asok már a mozgáséi és az emberi testté.


A Pantha rei alapmotívuma André Bretont is magával ragadta. A szürrealizmus legnagyobbika így ír Reigl Juditnak egy levelében:


„Ön olyan ritka képességek­nek van birtokában, amelyek meglepnek egy nő részéről, és hiszem, hogy hatalmas dolgokat fog beteljesíteni”.


Később a festőnő mégis túllép ezen a korszakán.


Az 1950-es évek végén és a következő évtized elején születik meg a Guano – sorozat, címében is utalva József Attila A város peremén költeményének párhuzamaira, s arra, hogy a
festőnő ugyan szűknek érezte az ország határait, de gyökereit mégis innen
identifikálta.


Autonóm művészet ez a teljes pompájában! Hihetetlen a keletkezése is. Műterme padlóján a művész az elrontott képeket szőnyeg gyanánt használta, járt-kelt rajtuk, s hagyta
porosodni őket. Majd gondolt egy nagyot, s festett rájuk egy réteget. Ezután
módszeresen és szisztémák nélkül elkezdte lekaparni őket.


Az 1960-as évek közepétől azonban már a lebegő formák, s a súlytalanság élményei izgatták képzeletét. Ebbe a tematikába illeszkedik bele az Ember is, mint figuráns,
markáns és dinamikus jelenség teljes nemiségével egyetemben. Ezek a munkái a
gesztusfestészetet idézik erős vonalaikkal, foltjaikkal, szokatlan formáikkal…
Aztán már csak a nemi identitás nélküli korporalitás számít. Sőt! Innen is
tovább lép! A Folyamat című kompozícióban csak figurálisan elrendezett, absztrakt
formák szerepelnek, s nincsen a szó szoros értelmében vett kompozíció.


Ekkor már nemzetközileg is ismert, elismert. New York hozta meg számára az igazi sikert.


Ha dinamikájukban nézzük ezeket a képeket, észrevesszük furcsa, hullámzó, vibráló mozgásukat.


A semmi ágán (nem meglepő a ciklus címe! Ismét József Attila a névadó!) ciklus három tematika köré csoportosul: a Megfizethetetlen test, Egy test többes számban és Kint.


Ezek az alkotások kiemelik az ember testét a fogyasztói társadalom szférájából, hogy a metafizikai univerzum terében radikális redukcióval tárulhassanak fel a létezés kérdései,
az egzisztencialista kiszolgáltatottság és az egyetemes képzetek.


Magyarországon a közgyűjteményekben mindösszesen egyetlen Reigl Judit kép található, amelyet a művésznő személyesen ajándékozott a Ludwig Múzeumnak.


Kitartó, konok ember. 2005-ben ugyanis azzal a kéréssel hívta fel Makláry Kálmán műgyűjtő-galériavezetőt, hogy visszavásárolná tőle egy képét, mivel szerinte az alkotás avatatlan kezekbe
került. Ez a beszélgetés a mai kiállítás gyökere. A szándék visszájára fordult.



Több éves szervező munka eredménye a mostani tárlat, amelynek Makláry Kálmán és Gulyás Gábor a kurátorai, s ebből az alkalomból egy kétkötetes katalógus is született.


A párizsi Pompidou Központtól kezdve ma New Yorkon keresztül (MoMA, Metropolitan Museum) Londonon (Tate Museum) át Debrecenig, a MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központba
is eljutott a valaha látott legmonumentálisabb Reigl retrospektív kiállítás,
hogy egészen 2010. szeptember 17-ig gyönyörködhessenek a városunkba látogatók e
képi világban.


„Reigl Juditot nem lehet bekategorizálni, mert ő egész egyszerűen a Festő” – írta róla néhány éve Jean-Paul Ameline, a Pompidou központ művészettörténésze.


S hogy mennyi mindent jelent a városnak és Magyarországnak e tárlat?


Magát a művésznő egyik képének címében megfogalmazott gondolatot, a „Határtalan szabadságvágyat”…


A művészet igaz támogatását, hiszen nem kisebb emberek, mint Kósa Lajos, Debrecen város polgármestere, országgyűlési képviselő és Halász János, a Nemzeti Erőforrás
Minisztérium államtitkára nyitották meg a kiállítást biztosítva arról a
nagyközönséget, hogy a Modem máskor is támogatásukat élvezi az ilyen
nagyszabású tervek megvalósításában, s kérve azt, hogy akik ott voltunk, vigyük
hírét ennek a tárlatnak.


A magam csekély erőivel én ezt Velük a legnagyobb egyetértésben megteszem.


Szombaton már itt a Múzeumok Éjszakája. Mindenkit szeretettel vár a Modem!


A tárlat a nagyközönség számára június 18-ától látogatható.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése